Beelden

Mambila paar

Mambila paar

Land: Nigeria / Kameroen Materiaal: in leem gehulde figuren met dierlijke restanten, kralen, Hoogte: 25 cm (zonder uitsteeksels)
Baulé-Atutu vliegenmepper

Baulé-Atutu vliegenmepper

Land: Ivoorkust Materiaal: hout, leer Hoogte: 30/64 cm
Baulé <em>blolo bla</em> beeld

Baulé blolo bla beeld

Land: Ivoorkust Materiaal: hout Hoogte: 37 cm Provenance: Prof. Heinz Plester, Gladbeck - Duitsland. Heinz Plester verwierf het beeld begin 60er jaren in Parijs.
Yoruba tweelingbeeld Igbomina <em>Ibeji</em>

Yoruba tweelingbeeld Igbomina Ibeji

Materiaal: hout, ijzer (ogen), glaskralen Hoogte 28 cm Land: Nigeria
Yoruba Eshu paar

Yoruba Eshu paar

Materiaal: hout, diverse materialen Hoogte staven: 42 en 44 cm Land: Nigeria Literatuur: Witte, Hans: 'Ifa and Esu. Iconography of order and disorder.' Soest 1984. Chemeche, George: 'Eshu. The devine trickster.' Uitgave Antique Collectors' Club 2013. De Eshu en Ifa rituelen betekenen binnen de Yoruba cultuur het (noodzakelijk) verstoren van de orde om daarna te komen tot een nieuw evenwicht. Witte: aan deze figuren zijn een houten waaier, een slangenei en een kleine kalebas met medicinale stof verbonden, evenals vele kaurischelpen. De medicinale kalebassen op de hoofden van de figuren verwijzen naar de magische krachten waarover Eshu beschikt. De houten waaier is het symbool van Oya, vrouw van Shango en godin van de wind. Beide beelden hebben snoeren met rode kralen om de nek en de vrouwelijke figuur een snoer met witte kralen om de pols. Rode en witte kralen worden gedragen door Shango priesters. De figuren hebben deel uitgemaakt van het toebehoren van een tempel, gewijd aan Shango, de dondergod. Kauries werden vroeger gebruikt als geld. Het feit dat 'Elegba (=Eshu) zich achter kauri schelpen verschuilt', zoals de Yoruba zeggen, stelt dat de in menselijke relaties stokende Eshu aanwezig is bij alle geldtransacties.
Suku figuur <em>bwene</em>

Suku figuur bwene

Materiaal: hout, textiel, veren, vezels, andere materialen Hoogte: 39 cm Land: D.R. Congo Magische figuur voor een clan of chef.
Bono figuur

Bono figuur

Materiaal: hout Hoogte: 31 cm Land: Ghana Dit beeldje schijnt afkomstig te zijn uit de noordelijke Bono / Brong Akan cultuur. Het heeft gelijkenis met het raadselachtige beeld gepubliceerd door Sotheby's 17-11-2006 lot 209 (ten onrechte) toegeschreven aan de Ashanti. De merktekens op de wangen zijn eender (één links, drie rechts), de nekringen lijken veel op elkaar en het kapsel met drie caurie-achtige vormen is ook uitzonderlijk. Er is een beeldje gepubliceerd (Cole 1997 fig.235) waar het kapsel en enige andere vormen gelijkenis vertonen. Toegeschreven aan de Aowin, verzameld in 1927 (Anspach coll.) De bijzondere haartooien hebben de hoge sociale positie van deze vrouwen uitgedrukt.
Hakoma pop

Hakoma pop

Land: Angola Materiaal: plastic, textiel, vezels Hoogte: 22 cm Deze pop was een Amerikaanse Kewpie pop totdat het getransformeerd werd in de Hakoma cultuur. Er zijn ook enige transformaties bekend van Barbie poppen bij de Hemba en de Ndebele.
Yaka beeld

Yaka beeld

Materiaal: hout Hoogte: 26 cm Land: D.R. Congo
Dogon ceremoniele dissel <em>binukedine</em>

Dogon ceremoniele dissel binukedine

Materialen: hout, ijzer, offer stoffen Hoogte: 57 cm Land: Mali Desplagnes (1907) beschrijft dat rituele specialisten, laggam genaamd, soms een bijlttje met een besneden handvat bij zich dragen. Ezra (1988) veronderstelt dat het hier de binu priesters betreft, de binukedine. Een staf van de zelfde snijder/werkplaats bevindt zich in de Koenig collectie. Een derde staf met de zelfde opbouw, maar met anders uitgewerkte figuren, was in handen van Victorio Mango en Serge Scoffel.
Malinke/Bamama <em>flanitokele</em> tweelingbeeld

Malinke/Bamama flanitokele tweelingbeeld

Land: Mali Materiaal: hout Hoogte: 38 cm Bij de Bamana en de Malinke wordt de geboorte van een tweeling met vreugde begroet. Ze worden beschouwd als bijzondere wezens, voorzien van bijzondere krachten die zij ook schenken aan hun ouders (die kunandi oftewel de geprivilegieerden genoemd worden) als een gift van het opperwezen. Tweelingen worden erg goed verzorgd, maar desondanks kunnen ook zij sterven, wat het dorp in diepe rouw dompelt. De vader liet dan door de smid een beeld maken, geheten flanitokele wat betekent 'de tweeling die blijft'. Het beeld is de plek waar de nyama, het karakter van de overledene dat nu gescheiden is van het lichaam, zich bevindt. De moeder bewaart het in haar slaapkamer en neemt het beeld mee onder haar rokken als ze met de andere tweeling op stap gaat. De overlevende tweeling heeft het beeld bij zich tijdens de besnijdenis en bewaart het daarna zelf.
Lobi moeder en kind

Lobi moeder en kind

Land: Burkina Faso Materiaal: hout Hoogte: 29,5 cm Dit is een bateba altaar beeld. Het dient om de hulpgeesten thil te activeren. God heeft de Lobi deze thil ter beschikking gesteld nadat hij hen uit het paradijs had verdreven. Ze staan de lobi bij ten aanzien van ziekte en ander onheil. Deze bateba is vervaardigd om een vrouw een kind te laten krijgen. Dit beeld is vervaardigd in de werkplaats van de beroemde snijder Sikire Kambire in Gaoua.